Haku urheiluoppilaitoksiin kevään 2022 yhteishaussa

Testiaikatauluja päivitettu viikolla 9

Kevään 2022 yhteishaku valtakunnallisiin urheiluoppilaitoksiin ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin käynnistyy 22.2. ja päättyy 22.3.2022

Hakiessasi urheilulukioon, ammatilliseen urheiluoppilaitokseen tai urheilupainotteiseen lukioon urheilulinjalle tulee sinun täyttää Opintopolku-palvelussa Urheilijan lisäkysymykset. Täytä hakupalvelussa ensin hakukohteet. Jos haet toisen asteen oppilaitokseen, jossa on urheilulinja (esimerkiksi urheilulukion, ammatillisen urheiluoppilaitoksen tai urheilupainotteisen lukion urheilulinjalle), aukeaa sinulle automaattisesti hakukohteiden alle Urheilijan lisäkysymykset. Jotta voit päästä hakemaasi oppilaitokseen urheilulinjalle, tulee sinun vastata urheilijan lisäkysymyksiin. Varmista aina hakuohjeet, aikataulu ja mahdollisesti vaadittavat liitteet oppilaitoksen verkkosivuilta tai ota tarvittaessa yhteys oppilaitoksen urheilukoordinaattoriin. Aiempina vuosina käytössä ollut paperinen urheiluoppilaitosten hakulomake on poistunut käytöstä, eikä sillä voi enää hakea urheiluoppilaitokseen! Hankasalmen lukiossa hakulomake (paperi/pdf) on kuitenkin edelleen käytössä.

Katso videolta hakuohjeet Opintopolku-palvelussa.

Ammatillisiin urheiluoppilaitoksiin voi hakea myös jatkuvan haun menettelyllä, joka toimii koko lukuvuoden ajan. Jatkuvasta hausta saat tarkemmat ohjeet ammatillisen oppilaitoksen urheilukoordinaattorilta.

Lisätietoa urheiluoppilaitoksiin hakemisesta Olympiakomitean sivuilta:

Haku urheiluoppilaitoksiin 2022

Toisen asteen urheiluoppilaitoshaku (pdf)

Urheiluoppilaitokset on tarkoitettu tavoitteellisesti valmentautuville nuorille urheilijoille, jotka tavoittelevat kansainvälistä menestystä tai ammattilaisuutta lajissaan. Urheiluoppilaitoksessa opiskeleva urheilija on motivoitunut, sitoutunut tavoitteelliseen urheilijan elämään ja oppilaitoksen harjoitusohjelmaan sekä hoitamaan opiskeluvelvoitteensa hyvin. Urheiluoppilaitokseen haettaessa urheilijan tulee lähipiirinsä kanssa huolellisesti pohtia, mikä on urheilijan kannalta sopivin ympäristö urheilun ja opiskelun yhdistämiselle toisella asteella.

Suunnistuksella on lajivalmennuksen myötä vahva asema Mäkelänrinteen (Helsinki), Kerttulin (Turku), Sammon (Tampere), Sotkamon ja Vöyrin urheilulukioissa sekä Hankasalmen suunnistuslukiossa. Muissa urheilulukioissa suunnistajat, hiihtosuunnistajat ja pyöräsuunnistajat valmentautuvat pääsääntöisesti muiden lajien valmentajien johdolla.

Virallisten urheiluoppilaitosten lisäksi Suomessa on useita urheilupainotteisia lukioita ja ammattioppilaitoksia, joissa nuoren urheilijan on myös mahdollista opiskella urheilun ehdoilla. Muun muassa Jämsän lukiossa ja Gradia Jämsän yhteydessä toimii kestävyysvalmennusryhmä, joka tarjoaa suunnistajille hyvät olosuhteet urheilun ja opiskelun yhdistämiseen.

Hakijoiden valinta

Urheiluoppilaitokset pyytävät lajiliitoilta pisteytyksen hakijoiden urheilullisesta tasosta ja potentiaalista. Oppilaitokset voivat lisäksi järjestää omia testejä oppilaitospisteytyksen tueksi. Suunnistusliitto pisteyttää hakijat (suunnistus, hiihtosuunnistus, pyöräsuunnistus) urheilusaavutusten perusteella (1–5 pistettä).

Urheiluoppilaitosten opiskelijavalinnan hakuprosessi ja -kriteerit 2022 (pdf)

Suunnistuksen eri lajien urheilusaavutuksia arvioitaessa huomioidaan lajin loppuranki ja henkilökohtaiset SM-sijoitukset pois lukien SM-yösuunnistus. (HUOM! Parhaisiin saavutuksiin ei kirjata sijoituksia esim. viestikilpailuista, Koululiikuntaliiton mestaruuskilpailuista, aluemestaruuskilpailuista, rastiviikoilta, kansallisista yms.!). Lajiliiton pisteytyksessä painotus on kauden 2021–2022 tuloksissa. Urheilusaavutukset kirjataan esim. näin:
Urheilusaavutukset (kausi 2021–2022):
Suunnistus (2021): Loppuranki 9. (H16) / SM-erikoispitkä 2. (H15) / SM-pitkä 2. (H15) / SM-sprintti 5. (H15) / SM-keskimatka 15. (H15).

Fyysisten ominaisuuksien testit (Kerttuli, Mäkelänrinne, Sampo, Vöyri)

Kerttulin urheilulukioon (Turun Seudun Urheiluakatemia), Mäkelänrinteen urheilulukioon (Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia) ja Sammon urheilulukioon (Tampereen Urheiluakatemia) hakeville järjestetään fyysisten ominaisuuksien testit, joilla on 1,0 pisteen painoarvo lajipisteytyksessä  (SM-menestyksen ja rankisijoituksen perusteella saataviin pisteisiin tehdään vähennys tai lisäys -0,5…+0,5). Fyysisten ominaisuuksien testejä ovat 3000 m ratajuoksutesti Ratatestin voi vaihtoehtoisesti juosta myös muissa tarjolla olevissa testijuoksuissa tai järjestää seurojen/valmentajien toimesta valvottuja omia testitapahtumia 15.4. mennessä. Testitulokset ajalta 1.1.–15.4.2021 kirjataan oheiseen Excel-taulukoon ja lähetetään sähköpostin liitteenä huippu-urheilupäällikölle 17.4. mennessä.

SSL Urheilulukiotesti ohjeet

Vöyrin urheilulukioon yhteishaussa hakeneet kutsutaan kirjeitse testeihin. Ominaisuustestien sisällöstä ja koulusta löytyy lisätietoa koulun nettisivuilta.

Sotkamon urheilulukioon hakeneet kutsutaan kirjeitse testeihin, lisää tietoa hakuohjeista, pääsykokeista ja aikataulusta koulun nettisivuilta.

Testien aikataulu

Helsinki
Ma 21.3.  klo 16.15 3000 m ratatesti, Liikuntamylly
Ke 23.3. klo 16.15. Ominaisuustestit, Liikuntamylly