Kauppila ja Aho Fin5-suunnistusviikon voittajat

Fin5-suunnistusviikko huipentui eliittisarjoissa sunnuntain takaa-ajoihin Messilän maastoissa. Angelniemen Ankkurin Sanna Kauppila nousi naisten ykköseksi ja miehissä Valkeakosken Hakan Aaro Aho suunnisti ylivoimaiseen voittoon.

Orimattilassa, Lahdessa ja Hollolassa kilpaillun Fin5-suunnistusviikon päätöspäivänä oli eliittisarjoilla ohjelmassa ratkaiseva takaa-ajo viikon yhteistulosten perusteella. Messilässä käydyn kisan alkutahdit tarjoiltiin laskettelurinteiden puolella, mutta pääosa radasta suunnistettiin Tapanilan suuntaan vaihtelevassa suppa- ja rinnemaastossa.

Naisten 11,3 kilometrin kilpailuun starttasi kärjessä Hiidenkiertäjien Jenny Patana yli seitsemän minuutin erolla, mutta virheiden myötä johtoasema suli ja kärkeen siirtyi Sanna Kauppila. Angelniemen Ankkurin nainen suunnisti sujuvasti loppuun saakka ja kuittasi näin viikon voiton.

– Parasta antia oli, että pystyin juoksemaan koko viikon ilman kipuja. Olen kärsinyt vaivoista useamman kuukauden, mutta nyt viikko sujui hyvin ja olen tyytyväinen viikkoon. Oli haastavaa, kun maastotyypit vaihtuivat osakilpailuista toiseen, mutta toisaalta se toi mielenkiintoa viikkoon, kertoi voittaja Kauppila.

Toiseksi sijoittunut Patana jäi lopulta voittajasta 2.22 minuuttia. Kolmanneksi kokonaiskilpailussa sijoittui Unkarin Dominika Mero jääden kärjestä vajaat kuusi minuuttia.

Miesten radalla oli mittaa 13,4 km ja lähtötilanne takaa-ajoon melko selvä, kun Valkeakosken Hakan Aaro Aho lähti matkaan reilut 10 minuuttia ennen Koovee Joni Hirvikalliota. Joten todellista taistelua voitosta ei nähty, kun Aho eteni rennosti ja  vakuuttavasti myös päätöspäivän kisassa nopeimmin kasvattaen eron Hirvikallioon maalissa yli 14 minuuttiin. Miesten kolmanneksi suunnisti Unkarin Jonas Ferenc.

– Hieno suunnistusviikko Lahden seudulla takana ja viisi hyvää kisaa, joissa onnistuin tekemään tasapainoiset suoritukset. Tänään takaa-ajoon oli helppo lähteä rennoin mielin, kun ero oli turvallinen. Otin alun tarkasti  ja nautiskelin lopun, kun kulkukin oli hyvää, tiivisti Aho viikon tunnelmiaan.

Hakan mies valittiin myös Viron EM-kisojen joukkueeseen ja seuraavaksi matka jatkuu valmistautumisleirille:

–  Tästä lähdetään kohti EM-leiriä ja muutaman viikon päästä itse kisoja, joissa on kauden päätavoitteet. Kunto tuntuu hyvältä ja tavoitteena on EM-kisoissa tehdä ehjät suoritukset. Kaiken onnistuessa uskon yltäväni 15 parhaan joukkoon, kertoi Aaro Aho jatkosuunnitelmistaan.

Päijät-Hämeen Fin5-viikolla kisaili päivittäin noin 1200 osallistujaa ja lisäksi kuntosarjoihin osallistui päivittäin noin 300 suunnistajaa. Ensi kesänä Fin5 suunnistetaan Tampereen seudulla.

Kilpailun nettisivut