Haku urheiluoppilaitoksiin kevään 2024 yhteishaussa

Julkaistu 15.1.2024
Päivitetty 26.3.2024

Kevään 2024 yhteishaku valtakunnallisiin urheiluoppilaitoksiin ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin käynnistyi 20.2. ja päättyy 19.3.2024.

Hakiessasi urheilulukioon, ammatilliseen urheiluoppilaitokseen tai urheilupainotteiseen lukioon urheilulinjalle tulee sinun täyttää Opintopolku-palvelussa Urheilijan lisäkysymykset. Täytä hakupalvelussa ensin hakukohteet. Jos haet toisen asteen oppilaitokseen, jossa on urheilulinja (esimerkiksi urheilulukion, ammatillisen urheiluoppilaitoksen tai urheilupainotteisen lukion urheilulinjalle), aukeaa sinulle automaattisesti hakukohteiden alle Urheilijan lisäkysymykset. Jotta voit päästä hakemaasi oppilaitokseen urheilulinjalle, tulee sinun vastata urheilijan lisäkysymyksiin. Varmista aina hakuohjeet, aikataulu ja mahdollisesti vaadittavat liitteet oppilaitoksen verkkosivuilta tai ota tarvittaessa yhteys oppilaitoksen urheilukoordinaattoriin. Aiempina vuosina käytössä ollut paperinen urheiluoppilaitosten hakulomake on poistunut käytöstä, eikä sillä voi enää hakea urheiluoppilaitokseen!

Katso videolta hakuohjeet Opintopolku-palvelussa.

Ammatillisiin urheiluoppilaitoksiin voi hakea myös jatkuvan haun menettelyllä, joka toimii koko lukuvuoden ajan. Jatkuvasta hausta saat tarkemmat ohjeet ammatillisen oppilaitoksen urheilukoordinaattorilta.

Lisätietoa urheiluoppilaitoksiin hakemisesta Olympiakomitean sivuilta:

Haku urheiluoppilaitoksiin 2024

Toisen asteen urheiluoppilaitoshaku (pdf)

Urheiluoppilaitokset on tarkoitettu tavoitteellisesti valmentautuville nuorille urheilijoille, jotka tavoittelevat kansainvälistä menestystä tai ammattilaisuutta lajissaan. Urheiluoppilaitoksessa opiskeleva urheilija on motivoitunut, sitoutunut tavoitteelliseen urheilijan elämään ja oppilaitoksen harjoitusohjelmaan sekä hoitamaan opiskeluvelvoitteensa hyvin. Urheiluoppilaitokseen haettaessa urheilijan tulee lähipiirinsä kanssa huolellisesti pohtia, mikä on urheilijan kannalta sopivin ympäristö urheilun ja opiskelun yhdistämiselle toisella asteella.

Suunnistuksella on lajivalmennuksen myötä vahva asema Mäkelänrinteen (Helsinki), Kerttulin (Turku), Sammon (Tampere), Joensuun, Sotkamon ja Vöyrin urheilulukioissa sekä Hankasalmen suunnistuslukiossa. Muissa urheilulukioissa suunnistajat, hiihtosuunnistajat ja pyöräsuunnistajat valmentautuvat pääsääntöisesti muiden lajien valmentajien johdolla.

Virallisten urheiluoppilaitosten lisäksi Suomessa on useita urheilupainotteisia lukioita ja ammattioppilaitoksia, joissa nuoren urheilijan on myös mahdollista opiskella urheilun ehdoilla. Muun muassa Jämsän lukiossa ja Gradia Jämsän yhteydessä toimii kestävyysvalmennusryhmä, joka tarjoaa suunnistajille hyvät olosuhteet urheilun ja opiskelun yhdistämiseen.

Hakijoiden valinta

Urheiluoppilaitokset pyytävät lajiliitoilta pisteytyksen hakijoiden urheilullisesta tasosta ja potentiaalista. Oppilaitokset voivat lisäksi järjestää omia testejä oppilaitospisteytyksen tueksi. Suunnistusliitto pisteyttää hakijat (suunnistus, hiihtosuunnistus, pyöräsuunnistus) urheilusaavutusten perusteella (1–5 pistettä).

Urheiluoppilaitosten opiskelijavalinnan hakuprosessi ja -kriteerit 2024 (pdf)

Suunnistuksen eri lajien urheilusaavutuksia arvioitaessa huomioidaan lajin loppuranki ja henkilökohtaiset SM-sijoitukset pois lukien SM-yösuunnistus. (HUOM! Parhaisiin saavutuksiin ei kirjata sijoituksia esim. viestikilpailuista, Koululiikuntaliiton mestaruuskilpailuista, aluemestaruuskilpailuista, rastiviikoilta, kansallisista yms.!). Lajiliiton pisteytyksessä painotus on kauden 2023 tuloksissa. Urheilusaavutukset kirjataan esim. näin:
Urheilusaavutukset (kausi 2023):
Suunnistus (2023): Loppuranki 9. (H16) / SM-erikoispitkä 2. (H15) / SM-pitkä 2. (H15) / SM-sprintti 5. (H15) / SM-keskimatka 15. (H15).

Fyysisten ominaisuuksien testit (Kerttuli, Mäkelänrinne, Sampo, Vöyri)

Kerttulin urheilulukioon (Turun Seudun Urheiluakatemia), Mäkelänrinteen urheilulukioon (Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia) ja Sammon urheilulukioon (Tampereen Urheiluakatemia) hakeville järjestetään fyysisten ominaisuuksien testit, joilla on 1,0 pisteen painoarvo lajipisteytyksessä  (SM-menestyksen ja rankisijoituksen perusteella saataviin pisteisiin tehdään vähennys tai lisäys -0,5…+0,5). Fyysisten ominaisuuksien testejä ovat 3000 m ratajuoksutesti ja ominaisuustestit (50m, 5-loikka,  kuntopallonheitto, eteentaivutus, valakyykky). Turussa ominaisuustestit poikkeavat osin edellä mainitusta. Ratatestin voi vaihtoehtoisesti juosta myös muissa tarjolla olevissa testijuoksuissa tai järjestää seurojen/valmentajien toimesta valvottuja omia testitapahtumia 16.4. mennessä. Testitulokset ajalta 1.1.–16.4.2024 kirjataan oheiseen Excel-taulukoon ja lähetetään sähköpostin liitteenä huippu-urheilupäällikölle testin jälkeen 17.4. mennessä.

SSL Urheilulukiotesti ohjeet

Vöyrin urheilulukioon yhteishaussa hakeneet kutsutaan kirjeitse testeihin. Ominaisuustestien sisällöstä ja koulusta löytyy lisätietoa koulun nettisivuilta.

Sotkamon urheilulukioon hakeneet kutsutaan kirjeitse testeihin, lisää tietoa hakuohjeista, pääsykokeista ja aikataulusta koulun nettisivuilta.

Testien aikataulu

Ti 26.3. klo 15.15: 3000 m ratatesti, Olympiastadion
Ke 27.3. klo 13.00-15: ominaisuustestit, Liikuntamylly
Ilmoittautumiset testeihin 24.3. mennessä osoitteella noora.hyyrynen(a)gmail.com.

Ti 6.3. klo 19.30: 3000 m ratatesti , Pirkkahalli A
Ke 27.3. klo 17.00: ominaisuustestit + haastattelut testin jälkeen, Kauppi Sports Center (yläkerran juoksusuora)
Tiedustelut: Tomi Närvä (tomi.narva(a)kangasalask.fi).

Turku
Ti 9.4. klo 18.00: 3000 m ratatesti, Paavo Nurmen stadion + haastattelut testiä ennen klo 16.00–17.30.
To 18.4. klo 8.00–15.00: Ominaisuustestit, Kupittaan urheiluhalli.
Ilmoittautuminen ratatestiin ja haastatteluun 31.3. mennessä Jari Sipilälle (jari.sipila(a)suunnistusliitto.fi).

Vöyri
Hakijoille lähetetään kutsukirje testipäivään, joka järjestetään 16.4.
Testipäivänä ominaisuustesti, haastattelu ja 3000 m ratatesti. Testipäivään mennessä tulee tehdä annetut ennakkotehtävät, joista tarkemmat tiedot ilmoitetaan kutsukirjeessä.
Tiedustelut: Marie Fred (marie.fred(a)edu.vora.fi)