Suunnistuksen näkyvyys on kasvanut huomattavasti

Suunnistuksen medianäkyvyys on kasvanut tänä vuonna merkittävästi. Suunnistusliiton Sponsor Insightilta tilaama mediaseuranta kertoo, että tämän vuoden näkyvyys tammikuusta elokuun loppuun on lisääntynyt huomattavasti sekä televisiossa että printtimediassa verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

– Suunnistus on näkynyt televisiossa lähes kolmanneksen useammin kuin vuosi sitten. Vastaavasti tv-katsojia on ollut neljänneksen enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuosi sitten, kertaa Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Kulmala näkyvyyslukuja.

Suunnistuksen näkyvyyteen on tänä vuonna vaikuttanut erityisesti Minna Kaupin valinta Vuoden urheilijaksi. Lisäksi toimitusjohtaja Kulmala näkee taustalla hyvän tv-yhteistyön Ylen kanssa mm. Huippuliigan televisioinnissa.

– Yksi tavoitteemme on ollut kasvattaa tv-katsojien määrää nimenomaan ei-suunnistajien joukosta, ja siinä nähdäkseni olemme onnistuneet. Näkyvyyden kasvu ei ole työkalu pelkästään Suunnistusliitolle, vaan koko lajiyhteisölle: seuroille ja yksittäisille urheilijoille. Lajia on helpompi markkinoida jokaisella paikkakunnalla, kun se on tunnettu. Näkyvyys on yksi uuden strategiamme päätavoitteista, joten onnistumisella strategian ensimmäisenä vuonna on iso merkitys, toimitusjohtaja Kulmala arvioi.