Vastine Hevoskuurin juttusarjaan

Suunnistusliiton valmennuksen ja valmentajakoulutuksen linja perustuu valmennusjärjestelmäkuvaukseen, suunnistuksen lajianalyysiin sekä ensisijaisesti tutkittuihin, kokemuksen kautta hyväksi koettuihin valmennusmenetelmiin. Valmennusjärjestelmäkuvausta ja lajianalyysiä päivitetään säännöllisesti toimintaympäristön muuttuessa. Valmennusjärjestelmäkuvaus ja lajianalyysi löytyvät Suunnistusliiton nettisivuilta.

Ensio ja Jani Lakasen Hevoskuuri.fi:ssä julkaistu juttusarja henkisestä valmentautumisesta ei ole ollut liiton valmennusjohdon kommentoitavissa ja hyväksyttävissä ennen ensimmäisen osan julkistamista. Lakaset ovat ajatuksineen liikkeellä yksityishenkilöinä. Suunnistusliiton ylimmän johdon ja valmennusjohdon arvion mukaan heidän kirjoituksensa eivät ole liiton valmennuksellisten nykylinjausten mukaisia eikä liiton linjaa ole näiltä osin tarvetta muuttaa. Suunnistusliiton päätoimisen valmentajan ja kouluttajan sitoutuminen linjausten vastaisiin näkemyksiin ja niiden julkituontiin ei ole soveliasta ja hyväksyttävää.

Liiton valmennuksellisen linjan reunaehdoista ja raameista on käyty säännöllistä vuoropuhelua toiminnassa mukana olevien valmentajien ja kouluttajien kesken. Valmennuksessa, kuten suunnistussuorituksessakin, samaan lopputulokseen voidaan päätyä monin eri tavoin. Valmentajat ja kouluttajat ovat yksilöitä, joten työ voi liitossakin olla näiltä osin ”tekijänsä näköistä”. Näiltä osin pelisäännöt ovat kaikille samat. Hevoskuurissa julkaistavan juttusarjan osalta rajat ylitetään ja pelisääntöjä rikotaan.

Tämä vastine on toimitettu myös Hevoskuuri.fi:n julkaistavaksi.