Yläkoululeiritys

Päivitetty 16.5.2024

Suunnistuksen yläkoululeiritystä järjestetään lukuvuonna 2024-2025 Pajulahden, Kisakallion, Kuortaneen, Varalan, Vuokatin ja Tanhuvaaran urheiluopistolla, Norrvallassa (Folkhälsan) sekä Joensuussa Itä-Suomen liikuntaopistolla.

Norrvallan leiritys on ruotsinkielinen ja toteutetaan yhdessä yleisurheilijoiden kanssa. Vuokatissa yläkoululeirityksen ohjelmaan kuuluu myös hiihtosuunnistus.

Suunnistusliitto suosittelee tavoitteellisesti harjoittelevia kilpasuunnistajia hakemaan mukaan yläkoululeirityksiin. Yläkouluvaihe on tärkeä osa Urheilijan polkua ja kasvua huippu-urheilijaksi. Valmennus toteutetaan yhdessä urheiluakatemioiden ja lajiliittojen kanssa. Yhteistyöverkoston keskeisimpiä tehtäviä on huippu-urheilijoiden ja huipulle pyrkivien urheilijoiden valmennuksen tukeminen ja tehostaminen sekä urheilijoiden opiskelun tukeminen.

Viimeisinä vuosina suunnistukseni yläkoululeiritykseen on osallistunut valtakunnallisesti yhteensä 200 nuorta urheilijaa.

Hakuaika on vuosittain pääsääntöisesti 30.6. saakka. Järjestäjien sivuilta löytyvät tarkemmat tiedot ja hakulomakkeet, kun hakuaika on käynnissä:

Yläkoululeiritys on osa Olympiakomitean yläkouluohjelmaa, jonka tarkoituksena on nuorten urheilijoiden tukeminen koulun ja urheilun yhteensovittamisessa. Painopisteenä leiritysjärjestelmässä ovat koulu ja opiskelu, elämäntaidot sekä urheilullinen kehittyminen. Yläkoululeirityksen myötä lahjakkailla nuorilla on matalampi kynnys ja paremmat valmiudet siirtyä myöhemmin urheiluakatemioihin.

Suunnistuksen yläkoululeirityksiin ei ole pääsykoetestejä tai -kriteereitä. Tarvitaan riittävä kilpaurheilullisuus, mutta avainasemassa on urheilijan halu ja motivaatio kehittyä huippu-urheilijaksi. Lisäksi edellytetään perheen sitoutumista koko vuoden leiritysohjelmaan ja  leirien väliseen kehitysprojektiin.

Lisätietoja suunnistuksen yläkoululeirityksestä

Nuoriso- ja koulutuspäällikkö