Lasten ja nuorten kilpailut

Viimeisin päivitys 21.3.2024

Toteuta lasten ja nuorten suunnistuskilpailu näiden sivujen materiaaleissa esiteltyjen ohjeiden mukaisesti.

Laadukkaassa kansallisessa suunnistuskilpailussa huomioidaan tärkeinä kohderyhminä lapset, nuoret, aloittelijat ja heidän perheensä. Laatua ovat mm. osallistujien taitotasolle sopivat suunnistusradat, kohderyhmälle sopivat puitteet ja aloittelijoille sopivat ohjeet ja suunnistusmahdollisuudet. Lapset ja nuoret ovat nyt ja tulevaisuudessa lajin harrastajia. Parhaimmillaan suunnistuskilpailu tarjoaa mielekkäitä kokemuksia sekä kilpailemaan tottuneille nuorille että aloittelijoille.

Suosittelemme ratamestarityöskentelyä kahden-kolmen hengen tiimissä ja keräämään radoista suunnitteluvaiheessa kommentteja.

Hyvän lasten ja nuorten kilpailun tunnuspiirteet

Sääntöjä

Ohjeita

Koulutusta

Suunnistusliitto järjestää Lasten ja nuorten suunnistusratojen laatiminen -koulutuksia, jotta lapsille ja nuorille tarkoitettujen harjoitusten ja kilpailujenlaatu olisi mahdollisimman tasalaatuista. Kaikkien lasten kilpailuiden ratamestareita ohjataan osallistuvan kyseiseen koulutukseen. Koulutukset on suunnattu myös henkilöille, jotka vastaavat kilpailuissa lapsille ja nuorille suunnatuista palveluista. Toivomme, että myös kilpailun johto ja valvoja osallistuvat koulutukseen. Koulutetun ratamestarin tunnistat IRMA-palvelussa tähtimerkistä (*).

Koulutusmateriaali

Valvoja

Kilpailutapahtumissa lasten radoilla tulee olla lasten suunnistukseen ja ratamestarityöhön perehtynyt kokenut valvoja.

Alueilla toimii myös Suunnistusliiton nimeämät lasten ja nuorten ratojen valvojat. Tapahtuman ratasuunnitelmat tulee lähettää myös alueelliselle lasten ja nuorten ratojen valvojalle hyvissä ajoin ennen kilpailutapahtumaa. Radat voi toimittaa sähköisessä muodossa esim. pdf-tiedostona. Alueelliset valvojat toimivat lasten ratojen ratamestareiden sparraajina ja vastaavat ratamestareita askarruttaviin kysymyksiin.

Tallenna