Jäsenseurat & alueet

Suunnistusliiton jäsenseurat ja alueet

Suomen Suunnistusliittoon kuuluu noin 320 jäsenseuraa, joissa on arviolta noin 40 000 jäsentä. Suunnistusliiton Tähtiseurat ovat  laatuseuroja, jotka ovat saaneet Tähtimerkin tunnustukseksi laadukkaasta työstään kohderyhmänsä osalta.   Suunnistusliiton kaikki jäsenseurat yhteystietoineen löytyvät IRMA-palvelun seuraluettelosta.

Suunnistusliiton 14 suunnistusaluetta muodostavat Suunnistusliiton alueellisen toimintaorganisaation. Alueet toimivat oman alueen jäsenseurojen edunvalvojina sekä koordinoivat suunnistustoimintaa alueella. Suunnistusseurat voivat halutessaan liittyä oman alueen jäseniksi. Suunnistusliitto vierailee säännöllisesti suunnistusalueilla aluekierroksilla. Suunnistusalueet löytyvät IRMA-palvelun alueluettelosta.

Suunnistusliitto ja alueet keräävät vuosittain seuratoimintakyselyllä tietoja seurojen toiminnasta. Tiedot kertovat suunnistustoiminnan laajuudesta Suomessa.

Seuran liittyminen Suunnistusliiton jäseneksi

Jokaisella on oikeus perustaa suunnistusseura ja seuralla on oikeus liittyä Suunnistusliiton ja sen alueen jäseneksi. Suunnistusliiton jäseneksi liittyminen tapahtuu lähettämällä liiton toimistopäällikölle vapaamuotoinen kirjallinen jäsenhakemus.  Jäseneksi hyväksytään Yhdistysrekisterin rekisteröimät (rekisteröinti voi olla vielä käsittelyssä Yhdistysrekisterissä) yhdistykset. Liittohallitus hyväksyy liiton jäsenet. Suunnistusliiton jäsenmaksu on jäsenseuroilta 120 euroa. Jäsenmaksu maksetaan vuosittain IRMA-palvelussa maaliskuun loppuun mennessä.

Suunnistusliiton säännöt

Jäsenseurojen edut

Tuplaturva – vakuutus
Tuplaturva sisältää liikunnan toiminnanvastuuvakuutuksen sekä vapaaehtoistyön tapaturmavakuutuksen. Lue lisää.

Teosto ja Gramex – musiikin julkinen esittäminen
Suunnistusliiton jäsenseuroilla on oikeus esittää musiikkia mm. kilpailuissa useissa tapauksissa korvauksetta. Tutustu tarkemmin ehtoihin.

Yritysetuja ja keinoja varainhankintaan
Tutustu tarkemmin etuihin.

Kilpailunjärjestämisoikeus
Suunnistusliiton jäsenseuroilla on oikeus hakea kansallisia, SM- ja kansainvälisiä kilpailuja järjestettäväkseen.

Suunnistusseuran jäseneksi liittyminen

Jokaisella on oikeus osallistua suunnistustoimintaan.  Liittyäksesi suunnistusseuran jäseneksi, ole yhteydessä haluamasi seuran yhteyshenkilöön.

Kansalliseen kilpailuun osallistuminen vaatii Suunnistusliiton jäsenseuraan kuulumista sekä kilpailuluvan eli lisenssin lunastamista. Lisenssiin voi ostaa myös tapaturmavakuutuksen suunnistustapaturmien varalta. Lisenssisuunnistajat saavat lisenssikortillaan etuuksia Suunnistusliiton kumppaneilta.

Suunnistustoiminnasta säädetään lajisäännöillä. Lajisäännöt koskevat suunnistuksen parissa toimivia järjestöjä ja henkilöitä.